The girls learned how
stones are made. They are made of different minerals. S. reads and writes her
summary on her small school table. To get a better grasp of what all this
signifies we make “edible rocks”. We mix different ingredients – the minerals– and
discover how they first don’t stick together. When we exercise some pressure it
becomes possible to form cookies. And after the heat – cooking in the oven –
they stick together quite firmly. Of course during the making of the cookies
we’ve got time to talk more in depth about the formation of stones and what
similarities there are with our cookies and there is also time to talk over
with E. and T. what a model is, what differences between a model and the
reality is and about limitations to models.
Die Mädchen
haben heute über die Formation von Steinen gelernt. S. liest und schreibt ihre
Zusammenfassung auf ihrem kleinen Schultischchen. Um besser zu begreifen wie
die Bildung geschieht backen wir „essbare Steine“. Wir mischen verschiedene
Zutaten – sprich Mineralien – und begreifen so richtig wie sie erst getrennt
sind. Mit Druck gelingt es uns kleine Häufchen zu formen. Noch besser halten
die Kekse dann wenn sie gebacken worden sind zusammen. Während des Keksebackens
ist natürlich Zeit über den ganzen Vorgang der Gesteinsformation zu sprechen
(z.B. wie und wo in der Erde Druck oder Hitze ausgeübt wird),
und auch mit E. und T. über die
Unterschiede eines Modelles und der Wirklichkeit und der Begrenzungen eines
Modelles zu sprechen.
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