Freitag, 11. Oktober 2013

Stones, edible rocks and the limitations of models - Steine, essbare Steine und Modelle


The girls learned how stones are made. They are made of different minerals. S. reads and writes her summary on her small school table. To get a better grasp of what all this signifies we make “edible rocks”. We mix different ingredients – the minerals– and discover how they first don’t stick together. When we exercise some pressure it becomes possible to form cookies. And after the heat – cooking in the oven – they stick together quite firmly. Of course during the making of the cookies we’ve got time to talk more in depth about the formation of stones and what similarities there are with our cookies and there is also time to talk over with E. and T. what a model is, what differences between a model and the reality is and about limitations to models.

Die Mädchen haben heute über die Formation von Steinen gelernt. S. liest und schreibt ihre Zusammenfassung auf ihrem kleinen Schultischchen. Um besser zu begreifen wie die Bildung geschieht backen wir „essbare Steine“. Wir mischen verschiedene Zutaten – sprich Mineralien – und begreifen so richtig wie sie erst getrennt sind. Mit Druck gelingt es uns kleine Häufchen zu formen. Noch besser halten die Kekse dann wenn sie gebacken worden sind zusammen. Während des Keksebackens ist natürlich Zeit über den ganzen Vorgang der Gesteinsformation zu sprechen (z.B. wie und wo in der Erde Druck oder Hitze ausgeübt wird),  und auch mit E. und T. über die Unterschiede eines Modelles und der Wirklichkeit und der Begrenzungen eines Modelles zu sprechen.









Keine Kommentare: